fbpx

Co to jest BuyBox i dlaczego jest tak ważny?

Na Amazonie może sprzedawać każdy i nie ma ograniczonej liczby biletów na tę imprezę, w związku z tym, często wielu sprzedawców oferuje ten sam produkt. Zasady Amazona jasno mówią, że produkt powinien zostać umieszczony w bazie tylko raz pod konkretnym kodem kreskowym, więc jeśli masz te same „klocki Lego” co inni – jesteś zobowiązany dołączyć swoją ofertę do produktu. Tak powstaje BuyBox i liczne wojny.

Co to jest BuyBox?

BuyBox to pole, w którym klient może dodać produkt do koszyka lub od razu dokonać zakupu. W przypadku, gdy konkretny produkt oferowany jest przez większą ilość sprzedawców, wygrywa ten z najatrakcyjniejszą ofertą. W bardziej popularnych produktach, sprzedawca z pola BoyBox może się zmienić nawet kilkukrotnie w ciągu dnia, jednak różnice pomiędzy wynikami algorytmu muszą być niewielkie. Może się tak zdarzyć, że jeden sprzedawca znajduje się w tym polu kupna przez 70% czasu, a drugi jest wyświetlany przez 30% doby. Zawsze wygrywa najlepszy.

Balans pomiędzy ceną a jakością

Mitem jest, że żeby wygrać BuyBox trzeba obniżyć cenę. Algorytm Amazona balansuje pomiędzy możliwie jak najniższą ceną a najwyższymi wskaźnikami sprzedawcy. Oznacza to między innymi, że jeśli masz perfekcyjne wskaźniki, możesz mieć wyższą cenę i zachować pole BuyBox. I odwrotnie – sprzedawca z niskimi wskaźnikami, będzie musiał skupić się na zaoferowaniu konkurencyjnej ceny.

Nie ma jednego magicznego elementu, który decyduje o polu BuyBox. Są czynniki mniej lub bardziej ważne.

Ale jak konkurować z Amazonem?

Da się. Oczywiście, sam Amazon będzie miał i konkurencyjne ceny i wskaźniki na najwyższym możliwym poziomie, ale jeśli jesteś w stanie to zagwarantować klientom, to możesz powalczyć o wspomniane wcześniej 30%, które i tak będzie bardzo wartościowe.

Wymagania

W przypadku gdy nie ma magicznego sposobu, aby wygrać walkę o BuyBox, istnieją trzy podstawowe czynniki, które ważą o tym czy generalnie dostaniesz pole kupna.

  • Profesjonalne konto sprzedawcy
  • Nowe przedmioty
  • Dostępność towarów

Alternatywa BuyBox

Umieszczenie ofert w BuyBox, nie jest jedyną możliwością sprzedaży na Amazonie. Tuż pod polem zakupów w bardziej popularnych produktach – Amazon wyświetla maksymalnie trzech sprzedawców u których można dokonać zakupu. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale w dalszym ciągu te oferty będą wykazywały większą konwersję niż u sprzedawców, których nie widać na stronie głównej.

Istnieje także strona z ofertami, gdzie możemy podejrzeć wszystkich sprzedawców. Dostęp do niej możemy uzyskać, np. klikając na liczbę wszystkich ofert. Sortowana jest ona według ceny z wysyłką (łączna kwota, jaką klient musi zapłacić) oraz wyświetla więcej informacji – czas dostawy, warunki zwrotów i oferowane promocje i rabaty.

Czynniki wpływające na wygraną BuyBox

Chociaż czynników jest mnóstwo, trzy z nich są najważniejsze:

Realizacja zamówień przez FBA / oferowanie wysyłki Prime

W walce o BuyBox największą rolę odrywa sposób realizacji zamówień, jednocześnie jest to najprostszy sposób, aby zwiększyć sobie szanse. FBA jednocześnie wiąże się ze statystykami i wskaźnikami na najwyższym poziomie, ponieważ to Amazon jest odpowiedzialny za cały proces realizacji zamówień. Szybko, dobrze i bez problemów.

Jednocześnie to nie oznacza, że sprzedawcy FBM nie są wstanie konkurować ze sprzedawcami FBA. Jest to na pewno proces wymagający większego wysiłku, ale trzeba na to spojrzeć szerzej, nie tylko pod kątem konkurencji, ale i opłacalności czy rentowności.

Dobrą alternatywą FBA jest oferowanie klientom wysyłki Prime jako SFP, jednak dotyczy to tylko sklepów, które potrafią sprostać niełatwym wymaganiom programu. Plusem jest przede wszystkim większa kontrola realizowanych zamówień oraz możliwość uniknięcia wielu opłat związanych z FBA.

Cena z wysyłką

Wartość jaką musi zapłacić klient również ma duże znaczenie w wyniku końcowym. Niekoniecznie wiąże to się z obniżaniem ceny do minimum, ale trzeba wypracować odpowiedni balans pomiędzy ceną a resztą czynników.

Czas dostawy

Najprostszym do zrealizowania czynnikiem jest realizacja zamówień we własnym magazynie. Jeśli realizujemy zamówienia w ciągu 1-2 dni – wszystko jest w porządku. W innym przypadku warto wziąć tę kwestię pod uwagę i możliwie usprawnić cały proces. Nie tylko wiąże się to z wymaganiami BuyBox, ale gruntownie rośniemy w oczach klienta, jeśli ten widzi, że zamówienia przebiegają sprawnie.

Strategie cenowe BuyBox

Najbardziej powszechna strategia osiągnięcia pola BuyBox jest obniżanie ceny do minimum (poniżej cen konkurencji), co jednocześnie prowadzi do obniżenia zysków, a nawet do utraty opłacalności całego przedsięwzięcia. Jak już wspomniałem wyżej – cena jest tylko jednym z wielu wskaźników, więc warto w pierwszej kolejności spróbować poprawić inne kwestie niż od razu zmniejszać swój zysk.

#1 Strategia manualna

Strategia manualna to nic innego jak ręczne dostosowywanie cen do poziomu, w którym znajdujemy się w polu BuyBox. Bardzo czasochłonna metoda, ale najbardziej powszechna wśród sprzedawców.

#2 Strategia automatyczna

Amazon pozwala nam na dość zaawansowane i automatyczne dostosowywanie cen produktu. Możemy zdefiniować reguły, które stale będą optymalizować naszą cenę, pomiędzy wartością minimalna a maksymalną. Niestety, ma to również bardzo dużą wadę, w dalszym ciągu staramy się konkurować ceną i w przypadku gdy konkurent ją obniży, nasza również ulega zmianie.

#3 Strategia algorytmiczna

Algorytmiczna strategia cenowa uchodzi za najbardziej rewolucyjną, ale do zastosowania wymaga wiedzy i dodatkowo kosztuje. Taką możliwość udostępniają tylko i wyłącznie zewnętrzne aplikacje, dlatego jest tylko odsetek sprzedawców, którzy z tego korzystają. Algorytmy wykorzystywane do optymalizacji cenowej bazują na wielu innych czynnikach wymaganych do BuyBox, dlatego pozwalają na zbalansowanie ceny, jakości i zysku.

Podsumowanie

Nie ma prostej sztuczki, aby dostać się do BuyBox, za to cała masa czynników mniej lub bardziej ważnych. Skoncentrowanie się na najważniejszych aspektach, doskonała obsługa klienta i zrozumienie całego procesu BuyBox stawia Cię o jeden krok przed konkurencją. Wykorzystaj to i wygraj tę wojnę.

No Comments
Post a comment