fbpx

Czy sprzedaż na Amazonie jest łatwiejsza czy trudniejsza niż kilka lat temu?

Na przestrzeni ostatnich lat sprzedaż na Amazon bez wątpienia uległa wielu zmianom. Czasami nawet sprzedawcom trudno jest nadążyć nad wszystkimi poczynaniami ze strony tej platformy. Co chwilę nowości, zmiany w opłatach czy zasadach. Chyba największym wyzwaniem jest śledzenie tego i bycie na bieżąco, bo to co działa dzisiaj, jutro może już nie przynosić żadnych efektów.

Trudniej czy łatwiej?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Z jednej strony łatwiej a z drugiej nie. Obecnie, jeśli mówimy o transakcjach B2C, Amazon jest największą platformą sprzedażową na świecie, dlatego każda nisza i każda branża jest bardzo konkurencyjna. Patrząc na to z drugiej strony – więcej sprzedawców, więcej sukcesów, większy dostęp do informacji.

Zmiany, które sprawiają, że jest trudniej

  • Większa konkurencja,
  • Większe opłaty,
  • Więcej kategorii wymagających zatwierdzenia przez Amazon,
  • Produkty, które sprzedają się na Amazonie od lat, mają po kilkaset / kilka tysięcy recenzji i generują znaczną część sprzedaży w danej kategorii,
  • Blokowane środki na koncie sprzedawcy.

Powodów moglibyśmy przytoczyć jeszcze więcej, ale wszystko i tak będzie się sprowadzać do jednego – konkurencji. Klientów przybywa to i sprzedawców, dlatego każdy kto chce osiągnąć sukces, musi się wyróżnić. Pomimo tych czynników, uważam, że dzisiaj sprzedaż czy wystartowanie na Amazonie jest o wiele prostsze niż kilka lat temu.

Dlaczego łatwiej?

  • Większy dostęp do informacji
  • Większy dostęp do narzędzi
  • Produkty i usługi oferujące wsparcie
  • Poradniki Amazona

Informacje

W porównaniu z poprzednimi latami, na temat sprzedaży na Amazon można znaleźć nieskończoną ilość informacji dostępnych na blogach, YouTube czy Facebooku. W polskich mediach społecznościowych istnieje już ponad kilkanaście grup poświęconych sprzedaży na Amazonie i podejrzewam, że samo przewertowanie archiwum wystarczyłoby, aby podjąć pierwsze kroki. Nie mówiąc już o ogromnej społeczności, której możemy zadać dowolne pytanie związane z codziennymi zmaganiami, a jeśli znasz język angielski to możesz uczyć się od wielu sprzedawców z całego świata.

Narzędzia

Nie będę wskazywał konkretnych narzędzi i aplikacji, ale istnieje cała masa darmowych i płatnych zasobów, które ułatwiają sprzedaż na Amazonie. Od podjęciu decyzji na temat produktów, po optymalizacje kampanii PPC, listingów czy sekwencje mailowe follow-up zwiększające jakość obsługi klientów.

Produkty i usługi oferujące wsparcie

Rynek bogaty jest w szerokiej maści kursy na temat Amazona czy firmy oferujące wsparcie, chyba już w prawie każdym języku świata. Dzięki programowi FBA, sprzedawcy to jedna wielka społeczność rozsiana po każdym zakątku ziemi.

Poradniki Amazon

Amazon również stara się wesprzeć sprzedawców jak tylko może. Zakładka „help” bogata jest w możliwie każdą informację dotyczącą obsługi portalu czy sprzedaży, która uzupełniana jest niemalże z dnia na dzień przez co jednocześnie jest tam dużo więcej informacji niż kilka lat temu. Dodatkowo dla sprzedawców są dostępne kursy wideo objaśniające poszczególne kwestie sprzedaży, niestety niedostępne są w języku polskim.

Reasumując, pod wieloma względami obecnie dużo łatwiej jest sprzedawać na Amazonie. Kilka lat temu sprzedawcy przede wszystkim pracowali metodą prób i błędów oraz sami notowali rozwiązania podejmowanych działań. Dzisiaj możemy bazować na doświadczeniu innych i uniknąć wielu błędnych decyzji. Zewnętrzne aplikacje również wspierają nas w sprzedaży i pozwalają na dogłębne analizy czy automatyzacje wielu działań.

No Comments
Post a comment