fbpx

Modele sprzedaży na Amazon – jaki powinniśmy wybrać? (Fulfillment by Amazon / Fulfillment by Merchant / Amazon Vendors)

d

Przed rozpoczęciem sprzedaży na Amazonie staniemy przed bardzo ważną decyzją jaką jest wybór modelu prowadzonej przez nas sprzedaży. Oczywiście na każdym etapie możemy zmienić naszą strategię lub krzyżować modele ze sobą. Do naszej dyspozycji dostajemy Fulfillment by Amazon lub Fulfillment by Merchant, których podstawowym rozróżnieniem jest organ odpowiedzialny za realizację zamówień. Oba modele mają swoja wady i zalety o których szczegółowo opowiem później. Trzeci model biznesowy to Amazon Vendors, który jest dostępny tylko dla zaproszonych. Ze względu na fakt, że nie możemy sami dołączyć do Amazon Vendors porównam pierwsze dwa modele, a trzeci tylko opiszę.

Koszty

Na początku warto zaznaczyć chociażby typ konta, który jednak nie jest zależny od wybranego modelu. Mamy do dyspozycji konto podstawowe oraz konto profesjonalne. W pierwszym wariancie możemy sprzedawać mniej niż 40 produktów miesięcznie i za każdą transakcję zapłacimy 0,99 EUR (ważne: opłata jest naliczana do każdej sztuki, nawet jeśli jeden klient zamówi dwa produkty). Jest to idealne rozwiązanie dla nowych sprzedawców, którzy dopiero wykonują konfigurację konta i dodają produkty do oferty. W przypadku planu profesjonalnego za każdy miesiąc płacimy 39,00 EUR z góry i nie jest on w żaden sposób ograniczony, nie spoczywa na nas również stała opłata 0,99 EUR za każdy sprzedany produkt.

Kolejną opłatę jaką musimy ponieść to prowizja od sprzedaży i waha się ona w granicach 5-45% od kwoty całego zamówienia (łącznie z kosztami dostawy i nie jest zależna od wybranego konta sprzedawcy). Niech ta druga liczba Was nie przerazi, taka prowizja występuje tylko w kategorii „akcesoria do urządzeń Amazon”. Średnio prowizja oscyluje w przedziale 12-15%. Podane przeze mnie kwoty są kwotami netto i obowiązują przy sprzedaży na rynku niemieckim, na innych rynkach UE są zbliżone. W przypadku sprzedaży w Wielkiej Brytanii kwoty te wynoszą 0,75 GBP od każdego produktu i 25,00 GBP za profesjonalny abonament. Link do pełnego cennika poniżej.

CENNIK

Fulfillment by Merchant

Na potrzeby tego artykułu będziemy posługiwać się skróconą nazwą FBM pochodzącą od pierwszych liter modelu (Fulfillment by Merchant). Tak jak już wspomniałem wcześniej, zasadniczym rozróżnieniem jest odpowiedzialność za realizację zamówień. W tym przypadku cały obowiązek spoczywa na sprzedawcy, Amazon udostępnia nam swoją platformę i możemy wystawiać produkty do sprzedaży. Spoczywa na nas cały proces logistyczny – obsługa zamówień, zwrotów, obsługa klientów, magazynowanie towarów, dostawa do klienta itp. Dosłownie wszystkim zajmują się sprzedawcy.

Adres zwrotny

Jeden z najistotniejszych czynników przy podjęciu decyzji. Przy sprzedaży FBM musimy posiadać adres zwrotny w danym kraju. Bez względu na to, że prowadzicie firmę np. w Polsce i stąd realizujecie swoje zamówienia, klient musi mieć możliwość odesłania towaru w swoim kraju. Oczywiście można skorzystać z zewnętrznej firmy logistycznej, która będzie pośrednikiem i będzie przekazywać zwrócone produkty na Wasz adres, ale musicie mieć to na uwadze. W tym temacie zapraszam również do zapoznania się z naszą ofertą.
Warto tutaj również wspomnieć o samym rozstrzyganiu zwrotów, wszystkie decyzje podejmuje sprzedawca.

Czas realizacji

Podejrzewam, że nie jest dla nikogo nowy fakt, że Europa zachodnia na rynku e-commerce jest kilka kroków przed nami. Klient chce mieć produkt najszybciej jak się da, więc jeśli uważasz, że dostawa produktu w 4-5 dni będzie okej – cóż… nie będzie okej. Sprzedaż na Amazonie to bardzo konkurencyjny rynek i jeśli klient będzie miał szybszą alternatywę w podjęciu decyzji o zakupie, to na pewno jej dokona. Oczywiście nic nie jest zero-jedynkowe i mocne zalety, mogą rzucić cień na termin realizacji, ale trzeba wiedzieć jak tego dokonać.

Przy tym temacie musimy też wspomnieć o programie Amazon Prime. Pokrótce – klienci Amazona płacą abonament za korzystanie z tego programu i w zamian dostają do dyspozycji szereg profitów i usług, nawiasem mówiąc – są traktowani priorytetowo. Jaki to ma wydźwięk na sprzedawcach? Realizacja zamówienia może być również oznaczona jako „Prime” – realizowana w trybie ekspresowym. Klient, który płaci za możliwość skorzystania z takiej oferty na pewno będzie chciał z niej skorzystać. W przypadku wyboru FBM mamy możliwość dołączenia do tego programu i oferowania dostawy z logiem „Prime”, jednak musimy spełnić wszystkie wymagania jako sprzedawca. Więcej o programie Amazon Prime znajdziecie w osobnym artykule.

Magazynowanie

Kolejną różnicą pomiędzy FBM a FBM jest magazynowanie towaru. W przypadku FBM Amazon nie ma wpływu na nasz magazyn i możemy realizować zamówienia z jakiego miejsca chcemy. Do tego punktu nie trzeba nić więcej dodawać.

Koszty FBM

Oprócz podstawowych kosztów, które nie są zależne od wyboru modelu nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów wynikających z FBM.

Dla kogo?

Program FBM jest polecany przede wszystkim sprzedawcom, którzy posiadają już wszystkie składniki niezbędne przy sprzedaży online, a Amazon będzie dodatkowym kanałem dystrybucji. Sprzedaż w tym modelu to jak posiadanie własnego sklepu e-commerce, jesteście zobowiązani do realizacji i przyjmowania zamówień, magazynowania towaru, obsługi zwrotów i reklamacji czy posiadania własnych umów kurierskich.

Fulfillment by Amazon

Analogicznie do FBM, Fulfillment by Amazon nazywamy FBA. Jest to model, w którym Amazon przejmuje niektóre aspekty związane z prowadzeniem sprzedaży. Jest to przede wszystkim realizacja zamówień, ale też magazynowanie i obsługa zwrotów. Obsługa klientów dalej spoczywa po naszej stronie.

Adres zwrotny

W tym przypadku nie potrzebujemy adresu zwrotnego na terenie danego kraju, ponieważ zwroty trafiają do jednego z centrów logistycznych Amazona. Jest to duży atut, aczkolwiek tracimy również kontrolę nad całym procesem. Od tego momentu to Amazon podejmuje decyzję czy i na jakich warunkach przyjąć zwrot.

Czas realizacji

W programie FBA termin realizacji również nie jest zależny od nas. Nasza zamówienia obsługują najnowocześniejsze centra logistyczne, dlatego też realizacja odbywa się w średnio 24 godziny – od momentu złożenia zamówienia po dostawę do klienta. Tutaj Amazon oferuje swoim klientom szeroki wachlarz do wyboru, od dostaw tego samego dnia, po ekspresowe czy weekendowe. Szczególną uwagę należy tutaj zwrócić na fakt, że wszystkie oferty FBA są klasyfikowane do programu „Prime”.

Magazynowanie

Wszystkie produktu, które są zgłoszone do programu FBA, są magazynowane w centrach Amazona i stamtąd realizowane są zamówienia. Kluczowe jest to, że oferowane dla klientów będą tylko te towary, które będą dostępne w ich magazynach. Nie ma tutaj mowy o jakimkolwiek cross-dockingu czy dropshippingu, które mogą być wykorzystane w FBM. Amazon magazynuje towary w dwóch kategoriach – rozmiary standardowe i gabaryty. W zależności od objętości produktu podlegamy opłatom za miesięczne magazynowanie przeliczane na m3.

Magazynowanie w Amazonie to też liczne możliwości – bez żadnego problemu możemy „zlecić” magazynowanie w innych krajach UE, a dzięki temu mieć dostęp do więcej niż jednego rynku. Sprzedając w Niemczech możemy uruchomić naszą dystrybucję w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji czy Hiszpanii. Amazon przesunięcia między-magazynowe robi automatycznie na podstawie zbieranych danych i nie wymaga to żadnej ingerencji ze strony sprzedającego. Tym samym nie mamy też żadnego wpływu na umiejscowienie naszego asortymentu.

Zaufanie

Nie opisywałem tej kwestii przy FBM, ponieważ każdy sprzedawca musi zbudować je indywidualnie. Wszystkie produkty oferowane w modelu FBA oprócz tego, że posiadają logo „Prime” to są również opisane jako „Fulfilled by Amazon”, dzięki temu klient jest powiadomiony kto będzie odpowiedzialny za realizację zamówienia. Amazon jest bardzo znany z pro-konsumenckiego podejścia i jest obdarzony zaufaniem przez miliony klientów, dlatego pomaga to przy podjęciu decyzji zakupowej z nieznanego sklepu. Klient wie, że cały proces realizacji zamówienia przebiegnie szybko i bezproblemowo.

Koszty FBA

Samo zgłoszenie się do tego modelu nie jest w żaden sposób płatne. Koszt prowizji i abonamentu jest analogiczny jak w FBM o czym pisałem wcześniej. Zapłacić musimy za magazyn w przeliczeniu na każdą sztukę, która będzie się znajdować w centrach Amazona. Od stycznia do września jest to 26,00 EUR za m3, natomiast od października do grudnia ten koszt wzrasta do 36,00 EUR. Dodatkowo musimy zapłacić za zrealizowane zamówienie (spakowane i wysłane) i tutaj w zależności od wielkości produktu pojawiają się koszty opakowań, pracownika itd. Widełki są bardzo duże, dlatego poniżej umieszczę link do pełnego cennika. Te dwie opłaty są na zawsze przypisane do każdego produktu, natomiast istnieją również opłaty, które możemy uiścić, ale też możemy się przed nimi ustrzec. Do takich należy między innymi etykietowanie produktów. Możemy zrobić to sami podczas przygotowania wysyłki do Amazona lub pozostawić tę kwestię Amazonowi, za co zapłacimy 0,20EUR od każdej naklejki (0,15 GBP w Anglii). Dodatkowo niektóre produkty wymagają specjalnego przygotowania – np. opakowania – scenariusz jest taki sam jak poprzednio, możemy to zrobić na własną rękę albo Amazon może to zrobić za nas. Koszt transportu klient rozlicza z Amazonem indywidualnie w zależności od wybranej formy dostawy.

Opłaty FBA w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Dla kogo?

Program FBA jest skierowany dla osób, które chcą w jakiś sposób wydelegować logistykę swojego sklepu. Dużym atutem jest możliwość skupienia się tylko i wyłącznie na pozyskiwaniu klientów. Oprócz tego nie można przejść obojętnie obok możliwości ekspansji na kolejne rynki EU. W programie FBA dostajemy możliwość sprzedaży na Amazonie francuskim, włoskim, niemieckim, hiszpańskim i brytyjskim jednocześnie.

Ważne!
Każdy oferowany przez nas produkt możemy oferować w obu modelach jednocześnie, dając klientom szansę wyboru. Pomiędzy modelami możemy przenosić się w dowolnym momencie – z FBM na FBA i odwrotnie. Tak samo jest w przypadku chęci wzięcia udziału w drugim programie, jeśli obecnie korzystamy z FBM nie ma żadnych przeciwskazań aby dołączyć do FBA i analogicznie – jeśli sprzedajemy w FBA, w każdym momencie możemy zacząć również samemu realizować zamówienia.

Podane przeze mnie kwoty są kwotami netto!

Amazon Vendors

Jest to model, w którym stajemy się dostawcą Amazona. W ten sposób to Amazon jest sprzedawcą oferującym nasz produkt, my jesteśmy jego hurtownikiem. Program jest dostępny tylko i wyłącznie dla zaproszonych partnerów, dlatego też chcę tylko Wam to przedstawić jako ciekawostkę i nie będę opisywał tego modelu szczegółowo, zresztą i tak tego typu współpraca jest oczywista. Warunki współpracy są negocjowane z każdy sprzedawcą indywidualnie, a Amazon bazując na swoich danych wybiera tylko najlepiej sprzedające się produkty lub kategorię produktów.

2 komentarze
  • jacek
    16 lipca 2018

    witam
    jak konkretnie naliczany jest koszt dostawy do magazynu amazon towaru , jakie są konkretnie opłaty za magazynowanie np za 1m sześcienny towaru

    Reply
Post a comment